Assertiviteit op de werkvloer

Wil je het begrip ‘emotionele intelligentie’ beter onder de knie krijgen, en zien hoe emotionele intelligentie je medewerkers stimuleert? n dit artikel ‘assertiviteit op de werkvloer’ vind je meer duidelijkheid.

Dit artikel legt je uit wat Emotionele intelligentie inhoudt, en in welke mate dit impact heeft op de werkvloer. Daarnaast leren we je ook hoe je jouw eigen EQ kan trainen en dat van jouw medewerkers, om op die manier een productievere & duurzamere werksfeer te verkrijgen.

Wat is emotionele intelligentie?

We zijn meer dan alleen ons denken. We hebben ook een lichaam dat ons draagt in goede en slechte dagen. Sterker nog, we zijn emotionele wezens, met gevoelens en emoties, zorgen en dromen. Dat weten we. Dat voelen we.

Emotioneel welzijn is een basisbehoefte. Emotionele intelligentie dekt vele ladingen. Hoe we ons nu gedragen en voelen door hoe we vroeger behandeld werden bijvoorbeeld.

Een persoon met een hoog EQ verliest zichzelf niet in zijn of haar eigen frustraties. Dit is iemand die (h)erkenning durft te geven aan zijn/haar emoties en accepteert dat deze nu eenmaal bij het leven horen.

Emotioneel intelligente personen herkaderen negatieve ervaringen. Ze durven tegenslagen onder ogen  zien en erkennen de emoties die daarmee gepaard gaan. Een emotioneel intelligent individu heeft empathie voor een anders stemming en gevoelens. 

Impact op de werkvloer

Als iets je raakt op de werkvloer, is het minstens even belangrijk om ook hier aandacht aan te geven, en dit gevoel te (h)erkennen. Het kan heel goed zijn dat die snedige opmerking van je collega niet zo bedoeld was en dat jullie er samen sterker uit komen wanneer hier over gecommuniceerd wordt. Alles onder stoelen en banken schuiven helpt alleszinds niemand verder.

Het is belangrijk om als teamlead/manager dit gedrag te stimuleren. Geef je werknemers een stem. Laat ze zien dat je geeft om hun mening door hun feedback te beantwoorden. Dit alleen al kan een significante verbetering geven door:

  • Het associëren van positieve gevoelens met de organisatie.
  • Het verbeteren van de communicatie in het algemeen.
  • Een klankbord zijn voor je team wanneer zij het nodig hebben, zodat problemen niet kunnen escaleren.

Een assertiviteitstraining kan hier ontzettend voor bijdragen. Zo’n training helpt medewerkers beter om te gaan met hun emoties tijdens stresserende situaties en hoe dat ze deze beter kunnen doorvertalen naar hun collega’s.

Assertieve personen weten immers beter om te gaan met moeilijke situaties, tijdens het omgaan met ontevreden klanten bijvoorbeeld.

Nog 3 extra tips voor meer assertiviteit op de werkvloer en een betere communicatie:
1. Maak een duidelijk onderscheid tussen feiten en interpretaties.
2. Durf doorvragen.
3.  Behoud de verbinding met je gesprekspartner door begrip te tonen.

Hoe kan Pantelco helpen bij meer assertiviteit op de werkvloer?

Pantelco geeft zowel open trainingen als op maat gemaakte trainingen. Een van onze vooruitstrevende trainingen is de opleiding assertiviteit

Heb je al stappen gezet, maar zoek je strategisch advies? Of wens je graag een training hoe jouw customer service afdeling nog klantgerichter kan worden?  Vrijwel alles is mogelijk. Check onze eerstvolgende open trainingen, of vraag hier een training op maat aan.

Ontwikkel je graag je eigen training?

Ook dat kan! Laat je gegevens dan even hieronder achter & geef aan waar jij en je collega’s/ medewerkers nood aan hebben. Wij nemen vervolgens contact op met een eerste voorstel op maat, uiteraard vrijblijvend.  Kijk gerust eens ook op deze site.