Verbindende communicatie


Verbindende communicatie

Communicatie is pas optimaal wanneer we elkaar echt verstaan. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Veel communicatie lijkt te bestaan uit het uitwisselen van woorden, maar begrijpen we elkaar ook echt?
Wat is nu het geheim van een goede communicatie? Vijf aandachtspunten om jouw communicatie te verbeteren.


1. Luisteren en waarnemen

Luisteren doe je met volle aandacht. Je bent er bij. Hier en nu. Je bent dus niet met andere zaken bezig in je hoofd of gericht naar je mobiel. Dit voelt de andere onmiddellijk. Als je bovendien  er in slaagt kleine signalen op te vangen van de andere dan kan je matchen en vertrouwen winnen.

 2. Samenvatten en doorvragen

De samenvatting is naast het samenvatten van de woorden ook het benoemen van het door jou waargenomen gedrag en wat je daarbij ervaren hebt.  Het doorvragen zal ervoor zorgen dat het gebied tussen gesprekspartners verder ontsloten wordt.

3. Bescheiden verzoeken

Vragen stellen doe je om de ander te begrijpen en om te ontdekken wat er leeft bij de ander. Nog mooier is de kunst van het bescheiden verzoeken toe te passen. Iemand bescheiden verzoeken is de kunst om iemand uit te horen, om vragen te stellen waarop je het antwoord niet al kent, om een relatie aan te gaan op basis van nieuwsgierigheid en belangstelling voor de ander. Hoe meer we geneigd zijn onze eigen mening of visie naar voren te brengen, hoe groter de kans op suggestieve (meenemen van eigen overtuigingen in de vraagstelling) vragen. Het nadeel hiervan is dat je de ander uitsluit en het leidt niet tot verbinding.

4. Wees jezelf

Het erkennen van je gevoelens en die naar buiten brengen schept duidelijkheid en creëert een mooie dynamiek. Dat vraagt om moed, zeker wanneer we ‘’ongemakkelijke’’ gevoelens durven uiten, maar het maakt je ook krachtig. Vanuit het erkennen van je eigen gevoelens ben je beter in staat de gevoelens van de ander te erkennen. Het zorgt voor rust in een gesprek.

5. Zoek balans

Tussen mensen bevindt zich een onzichtbare grens. In een ‘’gezonde’’ situatie hebben beide personen een even groot energetisch veld. Het contact vindt daar plaats waar deze energieën tussen twee personen elkaar raken, in het midden op deze onzichtbare grens. Wie ongevraagd vervalt in adviseren en/of steunen overschrijdt deze grens.
De kunst is uit te reiken tot de grens die precies in het midden ligt. Het laat de ander ruimte om te vragen of hij behoefte heeft aan een suggestie. Door tot deze grens te gaan wordt de ander uitgenodigd een keuze te maken. Het is dus een voortdurende afstemming die begint met luisteren, naar jezelf, naar de ander en van daaruit reageren.

Interesse om de finesses van communicatie te leren: https://www.pantelco.be/event/klantgericht-telefoneren-en-communiceren/

Tenslotte nog 14 tips voor jouw persoonlijke communicatie

  1. Draai er niet omheen; Mensen zijn sterker dan je denkt.
  2. Wees vriendelijk; Mensen zijn gevoeliger dan je denkt.
  3. Spreek iemand altijd toe als volwaardig individu; Met respect krijg je respect terug.
  4. Luister en hoor wat er gezegd wordt; Mensen willen dat er naar hen wordt geluisterd.
  5. Kies de juiste tijd en plaats; Houd rekening met gevoelens van anderen.
  6. Vermijd sarcastische kritiek; Sarcasme is niet stimulerend, wees bemoedigend.
  7. Lichaamstaal is luid; Mensen zien wat je zegt (of niet zegt).
  8. Wees oprecht; Mensen geloven geloofwaardige mensen.
  9. Wees open; Mensen raken gemotiveerd als ze weten dat je openstaat voor hun ideeën en suggesties.
  10. Geef heldere aanwijzingen; Zorg dat je instructies niet voor meerdere interpretaties vatbaar zijn.
  11. Onthoud namen; Anderen zullen ook die van jou onthouden.
  12. Toon persoonlijke interesse; Mensen zien graag jouw persoonlijke kanten.
  13. Wees naturel; Doe je niet anders voor, echtheid wordt gewaardeerd.
  14. Help anderen; Mensen helpen graag degene die hen helpt.

Bel ons op 0473 95.26.65 of stuur een mail naar info@pantelco.be
Inspirerende bronnen:https://www.managementsite.nl

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.