Professioneel onthaal! Maak een onvergetelijke indruk.


Onderschat nooit het belang van de eerste indruk.

Voor een klant begint die bij het onthaal van je bedrijf.
Maar hoe zorg je nu voor een professioneel, aangenaam en klantgericht onthaal?

Wij vroegen het aan Peter Callens, trainer van de opleiding ‘Professioneel onthaal’.

Peter, wat maakt een onthaalmedewerker met andere woorden super in zijn of haar vak?

 

Er zijn drie belangrijke aspecten.

Het eerste is dat de onthaalmedewerker onmiddellijk vertrouwen weet te creëren.
Zowel face to face, telefonisch als via mail. Hij of zij laat de ander denken: “Dit zit goed. Die kent zijn of haar vak”.
De vraag is nu: “Wat doet die medewerker anders?” Het verschil zit hem in het feit dat die persoon de klant daadwerkelijk laat voelen dat hij of zij er ten volle is voor hem of haar. Hij of zij is er en is er nu. En natuurlijk verleent hij of zij de nodige service.

Een tweede aspect is dat een professionele onthaalmedewerker het juiste weet te zeggen of schrijven in de verschillende talen.  Hij of zij wil de ander raken en het gevoel geven dat het klikt. Daarvoor moet je de juiste dingen zeggen of schrijven op het juiste moment. Ook een goede talenkennis is belangrijk.

Een derde aspect is dat de medewerker zijn of haar verantwoordelijkheid opneemt in alle omstandigheden. Hij of zij moet doen wat hij of zij belooft.

Ten slotte, kunnen we ook de relatie leggen met de werkmotivaties van Jobmotivation.
Als een medewerker alleen aan het onthaal zit is het wel belangrijk dat die voldoende gemotiveerd is om alleen te werken.

 

Waarom is een professioneel onthaal nu zo belangrijk voor je bedrijf?

Een bedrijf moet coherent zijn met zijn imago. Het plaatje moet kloppen. Als je als bedrijf een positieve indruk wil nalaten moet de onthaalmedewerker dat ook uitstralen. Als er iemand met een lang gezicht aan het onthaal zit doet dat heel wat van je andere marketinginspanningen teniet. Klanten willen immers een goed gevoel krijgen als ze ergens binnenkomen en een onthaalmedewerker kan dat uitstralen of niet.

Heb je, ten slotte, nog een gouden tip voor een professioneel onthaal?

Voorzie een comfortabele wachtruimte en maak het wachten zo aangenaam mogelijk. Voorzie zeker koffie, thee en water en leg wat lectuur klaar voor je bezoekers: dat kan een brochure zijn over je bedrijf of relevante vakliteratuur.

Zorg er ook voor dat de tijdschriften niet verouderd zijn. Wees bovendien authentiek en zorg ervoor dat mensen een positieve herinnering overhouden aan het wachten. Serveer bijvoorbeeld bio thee of koffie. Zo toon je aan dat je mee bent met je tijd. Vaak wordt bespaard op die dingen en dat is echt zonde.

Wil jij meer tips om je onthaal een professionele uitstraling te geven? Volg dan onze training ‘Professioneel Onthaal’.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.