Robot VS Menselijke Bediening

Een Sushi avontuur in Denemarken
Robot

Onlangs had ik het genoegen om in een Deens sushi restaurant voor de eerste keer bediend te worden door een robot. Het avontuur begon met een tablet op onze tafel. Op deze tablet maakten we onze sushi keuzes. De anticipatie van wat de robot zou brengen en in welke hoeveelheden voegde een extra dimensie toe aan ons bezoek. 

Ludieke gesprekken met de andere restaurant bezoekers over deze unieke vorm van service zorgden voor een levendige sfeer. Drukten we wel op de juiste knoppen op de tablet? Zou dat ding wel naar de juiste tafel komen? Het zorgde voor de nodige hilariteit.

Deze ervaring bracht me tot nadenken over de balans tussen Robot VS Menselijke Bediening. Aangezien dit Japanse restaurant en het land zelf bekend staan om hun technologische innovatie, kwam het niet geheel onverwacht. Toch gaf het me enigszins een kille indruk. 

Terwijl robots dit restaurant uniek maken, mogen we ons afvragen: willen we deze technologie overal beginnen zien? Als je op restaurant gaat, kom je dan ook niet voor een stukje om de ambiance op te snuiven? Om connecties aan te gaan?  Er zijn voor mij 3 factoren die hierin meespelen:  

 

1) Efficiëntie en nauwkeurigheid:

Menselijke serveerders zorgen voor een persoonlijk tintje en aanpassingsvermogen, doen aanbevelingen op maat en behandelen unieke verzoeken. Alhoewel robots heel precies en efficiënt te werk gaan, moet er maar één storing zijn waardoor deze niet meer goed werkt. Bijvoorbeeld stoom op de sensoren waardoor de robot objecten minder goed kan herkennen en een bord naast de tafel zet.  

2) Voorspelbaarheid versus creativiteit:

Menselijke serveerders kunnen creativiteit en spontaniteit in interacties brengen. Ze kunnen klanten verrassen en verblijden met ervaringen op maat. Robots volgen daarentegen natuurlijk vooraf gedefinieerde algoritmes en bieden daardoor toch een vrij consistente ervaring, en mogelijks saaie ervaring. Maar dit kan echter geruststellend zijn voor klanten die de voorkeur geven aan voorspelbaarheid. 

3) Aanpassingsvermogen aan unieke situaties:

Menselijke serveerders blinken uit in het omgaan met onverwachte scenario’s, waarbij ze hun oordeel en ervaring gebruiken om effectief door diverse situaties te navigeren. Robots hebben meer moeite met complexe of unieke situaties waarbij snel denken vereist wordt. Bv. Een kind dat zijn glas per ongeluk omstoot.

Menselijke bediening kan emoties lezen, biedt oprechte empathie en creëert een diepere emotionele band met klanten. Het is een evidentie dat robots dit ons nooit gaan kunnen bieden, en dus ook de noden van klanten minder goed kunnen inschatten. Als we echt puur nadenken over efficiëntie, dan zal de robot op termijn zeker winnen. Maar kunnen we dan niet even goed allemaal thuisblijven, en voor de tv take- away bestellen?

Verliezen we dan geen mooie momenten om nieuwe persoonlijke connecties aan te gaan?  

Kortom: Bij persoonlijke bediening is er ruimte voor creativiteit en verrassingen, terwijl bij automatisering efficiëntie voorop staat.

Het is juist dat wat we bij Pantelco willen behartigen: Het cultiveren van gedurfde creativiteit om onze klanten te plezieren. Persoonlijke connecties zijn zooo veel waard. En wij weten hoe jij jouw klanten de perfecte beleving kan bieden zonder dat robots hier een rol in moeten spelen. Want geloof ons, er zijn nog zo veel dingen die je kan doen om jouw service uniek te maken. 

Je kan ons aanbod hier terugvinden.

Heb je vragen over de inhoud van een van onze trainingen? Contacteer ons vrijblijvend via ons contactformulier of bel ons op! We hebben opleidingen die  communicatieve vaardigheden verbindt met persoonlijke ontwikkeling. We bieden ook trainingen aan voor klantgericht communiceren, customer service, helpdesk, service desk, teamcoaching, rekruteren en leiderschap.

Of eerder benieuwd naar de wisselwerking tussen technologie en recruitment? Lees dan hier verder.