Maak een verpletterende eerste indruk met een klantgerichte communicatie!

Wil jij als horecamedewerker ook klantgericht communiceren met de nodige emotionele intelligentie? Met inzicht in jezelf en de klant?

Wat zijn de essentiële kenmerken van een goede communicatie? Hoe maak je nu als horecamedewerker het verschil? Wij schrijven in deze blog 4 belangrijke punten aan de hand van voorbeelden om jou beter helpen. 

Wees steeds bij de pinken

Onlangs was ik in een restaurant en toen ik binnenkwam, zei ik tegen de ober dat ik gereserveerd had. Die vroeg meteen aan mij: “Voor twee personen?” Het feit dat die informatie correct was, was voor mij het bewijs dat die ober bij de pinken was. Het gaf mij direct het gevoel dat ik verwacht werd. Ik voelde me gewaardeerd als klant. Kan je als horecamedewerker dat gevoel creëren vanuit je hart, dan zal die horecazaak de klant altijd bijblijven.

Maak het persoonlijk

Neem de taal over van je klant. Toon dat je de noden en de wensen van de klant kent en dat hij ertoe doet. Hoe doe je dat? Serveer bijvoorbeeld zijn favoriete aperitiefhapje. Hij of zij zal dit bijzonder op prijs stellen. Of vraag expliciet naar allergenen of intoleranties. Zo voelt de klant zich op zijn gemak. 

Ga slim om met frustraties & spanningen

Ik illustreer dit met een voorbeeld. Een zaakvoerder die zijn personeel afblaft, dat kan niet door de beugel. Klanten voelen aan als er onderling spanningen zijn. Het is een hele uitdaging om als horecamedewerker je frustraties en spanningen niet af te reageren op klanten of collega’s. Doe dit niet, want het is nefast voor je zaak.

Drink bijvoorbeeld een glas water waarmee je letterlijk en figuurlijk je spanningen wegspoelt. Een andere tip is om aandacht te besteden aan je ademhaling. Of maak een korte wandeling in de natuur. Durf ook toegeven dat je het niet aankunt op een bepaald moment. Durf soms even een stapje terug te nemen en vraag naar hulp als het even niet gaat. Het bedrijf Jobmotivation geeft trouwens interessante opleidingen om teams te begeleiden.  

Zorg voor een blijvende ervaring

Een voorbeeld: gebruik de naam van de klant als je hem of haar goed kent. Creëer ook een ervaring voor je klant. Zorg ervoor dat het plaatje klopt. 

Japanse restaurants zijn een goed voorbeeld door aan showcooking te doen. Zulke dingen blijven je bij als klant. Ook Thaise restaurants zijn hier goed in. Het personeel ontvangt de klanten in traditionele kledij. Daarmee creëer je als zaakvoerder een totaalbeleving. 

Een laatste tip om klanten te binden is om ze naar hun e-mailadres te vragen zodat je ze achteraf bijvoorbeeld je maandmenu kunt mailen.

Horeca

Interesse in meer?

Wil jij ook de finesses leren van klantgericht communiceren? Stuur dan een mailtje naar ons of neem ook eens een kijkje naar onze toekomstige opleiding op 8 april. Die dag niet beschikbaar?  Geen probleem, dan zoeken we samen naar een passend moment.